Com ens organitzem?
La gestió Cívica és un instrument de participació ciutadana, amb el seu marc normatiu, que disposa l’administració municipal per promoure i facilitar la gestió d’equipaments o serveis públics per part d’entitats territorials o sectorials a Barcelona.
Aquest marc normatiu s’inicia el 1998 amb la Carta Municipal, on en l’article 34 hi diu 6: «Les entitats, les organitzacions i les associacions ciutadanes sense ànim de lucre poden exercir competències municipals o participar en nom de l’Ajuntament, en la gestió de serveis o equipaments la titularitat dels quals correspon a altres administracions públiques. La gestió cívica de competències municipals es pot utilitzar per a les activitats i els serveis susceptibles de gestió indirecta, té sempre caràcter voluntari i no lucratiu i s’adjudica mitjançant concurs públic quan hi hagi diverses entitats o organitzacions amb característiques idèntiques o semblants.» Aquest marc normatiu s’ha anat ampliant amb les successives normes i reglaments de participació de Barcelona.
Gestió comunitària, gestió ciutadana o gestió cívica!
Com veieu utilitzem tres termes per referir-nos a coses semblants, però que tenen matisos. Us expliquem:
- La Plataforma de Gestió Ciutadana agrupa als projectes que gestionen equipaments públics utilitzant el marc normatiu i administratiu de la gestió cívica.
- La Gestió Cívica és la denominació que utilitza l’administració per definir aquest marc normatiu i admnistratiu.
- La Gestió Comunitària fa referència a espais/projectes gestionats de manera comunitària (okupació, lloguer, propietat o gestió d’equipaments públics) i a partir dels valors de ’horitzontalitat, l’arrelament amb el territori, la transparència, la corresponsabilitat, el compromís i l’establiment de relacions no discriminatòries, tot amb una perspectiva de gènere i intergeneracional. Molts projectes, de Barcelona i de la resta de Catalunya s’organitzen en la XEC per promoure aquest model.